رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد

رویکردهای کمیته فرهنگی اربعین در سال 1398 اعلام شد

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از رویکردهای کلان و عناوین برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سال 1398 خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید احمدی از رویکردهای کلان و عناوین برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سال 1398 خبر داد و گفت:.
در جلسه شورای برنامه‌ریزی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین عناوین برنامه‌ها و رویکردهای کلان فرهنگی اربعین 1398 تدوین‌شده است.


حجت الاسلام و المسلمین  احمدی تصریح کرد: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین مبنی بر تدوین و ارائه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین 98، کمیته فرهنگی و آموزشی با تشکیل شورای برنامه‌ریزی با شرکت کارشناسان و صاحب‌نظران، ابتدا به بررسی نقاط ضعف و قوت و آسیب‌های برنامه‌های فرهنگی اربعین 1397 پرداخت و با توجه به تجارب به‌دست‌آمده از اجرای برنامه‌های متنوع در سال‌های گذشته و آسیب‌شناسی انجام‌گرفته، و شرایط و اقتضائات جدید سیاست‌ها و رویکردهای کلان برنامه را تدوین کرد.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به صدور بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، این بیانیه را سیاست‌نامه انقلاب اسلامی دانست و گفت: بیانیه مقام معظم رهبری  مبنای ارزشمندی برای اتخاذ رویکرد‌ها و سیاست‌هاست که ایشان گسترش معنویت را به‌عنوان سنگ بنای حرکت تمدنی انقلاب اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی و حرکت امیدبخش و روبه‌جلو بیان کردند.
وی یادآور شد: رهبری در این بیانیه از زیارت و پیاده‌روی حماسی اربعین به‌عنوان مصادیق این جنبش معنوی یاد کردند. این امر ما را به استفاده بیشتر و عالمانه‌تر از این ظرفیت و گنجیه‌ ارزشمند معنوی ترغیب و ملزم می‌کند؛ بنابراین رویکرد برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در اربعین 1398 مبتنی بر بیانه‌ گام دوم رهبری معظم انقلاب خواهد بود تا از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های اربعین حسینی برای ترویج و گسترش معنویت و اخلاق و ارزش‌های اسلامی به‌عنوان بنیاد و پایه تمدن و جامعه اسلامی بهره بگیریم.
احمدی، بهره‌گیری بیشتر از فضای مجازی در فرهنگ‌سازی و ترویج و بسط معارف اهل‌بیت (ع)، توسعه و ترویج معنویت در جامعه با استفاده از ظرفیت اربعین حسینی و زیارت اهل‌بیت (ع)، تمرکز‌زدایی و تقویت و گسترش فعالیت‌های استانی، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی و نهادهای عمومی و توسعه آموزش با استفاده از فناوری‌های نوین و تولید محصولات چندرسانه‌ای را از جمله اولویت‌های کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در سال آینده برشمرد.
وی اهتمام ویژه به زائران غیر ایرانی در تولید محصولات فرهنگی و تبلیغی و آموزشی، گفتمان‌سازی و تولید ادبیات با مشارکت فرهیختگان و نخبگان از طریق همایش‌ها، هم‌اندیشی‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی، حمایت از حضور و نقش‌آفرینی اندیشمندان، علما، نخبگان، هنرمندان، اصحاب رسانه و اهل‌قلم، حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها و آیین‌های ویژه، حمایت از ابتکارات، نوآوری‌ها و ایده‌پردازی، تقویت و گسترش ارزیابی و نظارت و رصد فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و آموزشی، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و مقاومت و استفاده از ظرفیت نخبگان، رسانه‌ها، علما، اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم‌ نهاد در گسترش و ترویج فرهنگ اربعین حسینی (ع) و معارف اهل‌بیت (ع) در جهان را از دیگر رویکردهای فرهنگی این کمیته اعلام کرد.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکز اربعین تصریح کرد: بر اساس سیاست‌ها و اسناد بالادستی همانند سیاست‌های ابلاغی شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و شورای راهبردی ستاد مرکزی اربعین، رویکردهای مصوب تدوین و به اعضای کمیته فرهنگی ارائه تا با دریافت نظرات ایشان در جلسه عمومی کمیته فرهنگی مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گیرد و بعد از آن به ستاد فرهنگی اربعین در عراق ارائه شود و چس از دریافت دیدگاه‌های ستاد، برای تصویب نهایی به ستاد مرکزی اربعین ارائه گردد.


حجت الاسلام و المسلمین احمدی در پایان یادآور شد: نقش کمیته‌های استانی برجسته‌تر و پررنگ خواهد بود. تقویت و حمایت از گروه‌ها و ستادهای مردمی افزایش خواهد یافت و مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی و فرهنگی برای پیشبرد امور و تولید ادبیات و انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی با ایجاد سازوکار‌های مناسب و تشکیل شورای علمی فعال‌تر خواهند شد و کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی بیشتر به نقش هماهنگی و تسهیلگری و راهبری کلان امور  خواهد پرداخت.
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران